الجمعة، 12 يوليو 2013

7- الأراجوز

                              
 
                                                  

                                                                     الأراجوز

بسم الله الرحمن الرحيم ..

يمكن أكون أعجبت زيادة شوية بالثقافة الغربية الساخرة دى ،، ده يمكن يكون بسبب إننا شعب مبتسم بطبيعتنا أو لأننا بنحب السخرية والضحك ،، 
أنا شايفة إن دى ثقافة معبرة جداً وإنها لازم تكون منتشرة أكتر من كده شوية .. مش لإننا بنقلد الغرب أو عايزين نكون زيهم ،،
لا بالعكس لإننا إحنا إللى علمنا الغرب إزاى يضحكوا ،، إحنا شعب بن نكتة فعلاً وزى دى من الثقافات فى العالم دلوقتى بيحترموها بشدة لأنها بتوصل النقد بشكل كوميدى علشان الناس تستوعبه أكتر !!
أنا عارفة إن من كبار الساخرين فى مصر دلوقتى أصبح : باسم يوسف ،، " صاحب الإبتسامة الساحرة " 

بجد هى الناس بتحبه ليه ؟؟!  ،، حد سأل نفسه ،، طيب أنا أحب أجاوب مكانه  باسم يوسف مش كل الحكاية إنه بيعتمد على السخرية والضحك وبس لا ،، باسم شخص طبيعى جداً مش مبالغ فى تصرفاته ويمكن ده يكون قربه من الناس أكتر ،، أنا وأصحابى عن نفسنا حبيناه لأننا لقيناه قريب مننا أوى ،، مش زى الإعلاميين الكتير الموجودين دلوقتى إللى بيطبلوا للحكم يعنى معاهم معاهم عليهم عليهم ،، بالعكس باسم معبر عن حال كتير من المصريين بالإضافة إلى إنه برده دخل مجال السياسة بالصدفة زى كتير من شباب البلد ،، يمكن يكون حس بالناس أكتر ،، بالإضافة إلى إن هو بيفضح ناس كتير منافقة , 

قوة باسم تكمن فى جمهوره إللى بجد بيحبوه ،، فى التييم بتاعه إللى كلهم مع بعض علشان فى الآخر يطلعوا لنا حاجة نشوفنا مش حاجة نضحك عليها وخلاص ،، كمان باسم ناقش كتير من المواضيع المهمة فى البرنامج يمكن تكون مواضيع مش قابلة للكوميدية لكن هو عمل كده علشان توصل أسرع للناس زى مثلاً موضوع التحرش -- موضوع التمويل الخارجى للجماعات الغير شرعية -- مواضيع تخص الحرية والديمقراطية .. ممكن تكون وصلت للناس بشكل كوميدى علشان تبقى أسهل لكن مفروض إننا بجد نبص على مضمون الحلقة ..

ممكن دلوقتى ناس كتير مش تستلطفنى إنى بتكلم فى موضوع زى ده لكن أنا إلللا دفعنى إنى أتكلم إنى بجد نفسى الثقافة دى تنتشر أكتر من كده ومش لمجرد إنتشارها لا بالعكس إنتشارها علشان يكون ليها مضمون معين وتوصل رسالة معينة ،، 
أنا مش عارفة بجد إيه إللى دفعنى أكتب فى حاجة زى كده أو يمكن لأنها معبرة عنى وعن شعورى أكتر ،،

فى النهاية أحب أقول حاجة ممكن تضحكوا كلكوا عنى أنا مستنية أبقى دكتورة إن شاء الله علشان أقدم برنامج ساخر ويمكن تكون دى أمنية من أمانى أصحابى كمان لكن أنا بفرح لما ألاقى حد عنده طموح حتى لو كان طموح بسيط آآد كده
كمان أحب أوصل رسالة إننا رغم سننا الصغير هنفكر وهنكتب وهنعمل حاجات جامدة كدهون ساخرة رغم القمع والعنف إللى بيمارسوه أهالينا رفضاً لدخولنا الحياة السياسية بس أحب أقولهم الشعب إللى سبق العالم فى الحضارة والتاريخ إن شاء الله بينا هيسبقهم فى الحرية والديمقراطية ومجالات الحياة المختلفة ،، عارفين ليه لأننا إحنا الفراعـــــــــــنة  !!!







هناك تعليقان (2):

  1. أنا سعيد أوي عشان شابة زيّك بتكتب ... و بتتكلم و بتعبر عن رأيها ..
    لكن ليا عندك طلب : بلاش تكرري كلمة " أنا صغيرة , احنا صغيّرين " ... مش مضطرة يعني ..
    و بالمناسبة , تأكيدك ع ده بيعكس عدم ثقة بنفسك .. حتى لو مش حقيقية عدم الثقة دي , لكن اللي بيقرألك هيحسّها ..

    أنت ِ بتناقشي أفكار , مش بتسجلي بكورس عشان العمر يأثر ! :)
    ------
    و قمع الأهل مالوش آثر ع النت ...
    أنت فيك ِ تكتبي بأي اسم و أي عمر و تعبري عن رأيك
    إلا بقى لو كنت عاوزة أنو الناس تشوف أنو " هبة حسين " هي اللي بتتكلم كده ... يبقى أنت ولائك لذاتك مش للأفكار ..
    أتمنى يكون كلامي دمّو خفيف عليك ِ ...
    و شكرا ً

    ردحذف
    الردود
    1. فى الحقيقة هو أنا بكررها لأنى بتعرض كتير للسؤال ده " بس إزاى ده أنتى صغيرة أوى " مش عدم ثقة بالعكس .
      ثانياً
      القمع الأسرى مش فى النت والحاجات دى أنا أقصد القمع الأسرى تجاه نزول المظاهرات مثلاً خافين علينا وكده أو مثلاً لما أقولهم عايزة أروح حتة ويقولوا لا خايفين من الطريق مثلاً بس هى دى كل الحكاية بس عموماً شكراً
      رأى حضرتك يحترم جداً :))

      حذف