الخميس، 18 يوليو 2013

17- الجهل لا دين له !

بسم الله الرحمن الرحيم ..



أنا هسأل سؤال كده مبدئياً .. هو يعنى ايه جهل ؟!
وأحب أجاوب أنا برده .. الجهل يعنى إنك تكون مش جاهل التعليم بس لا .. ممكن تبقى
جاهل زوق ، جاهل أدب وأخلاق ، جاهل الإحترام "مجرد من الإحترام"
يعنى الجهل مش مفهوم علمى بس ومن خلال السياق ده أحب أحكى موقف حصل معايا !!

كنت راكبة التاكسى مع ماما وبعدين لاقين سواق التاكسى جمبيه واحدة تقريباً بنته أو أخته الصغيرة 
وبعدين هو إدالها التليفون بتاعه وقالها إتصلى بـسعاد ،،
هى اتحرجت علشان أنا كنت باصة عليهم الحقيقة وبعدين أخدت منه الموبايل وحاولت تتصل لكن أنا كنت ملاحظة إنها 
مش عارفة تتعامل مع التليفون التاتش بتاعه رغم إن اللانجوتش كانت بالعربى !!!
أنا إستغربت جداً وبصراحة كنت هموت وأقولها ممكن أساعدك .. بس تفاجأت بمفاجأة صاعقة !!
بيقولها إضغطى على الشين أم تلات نقط وبعديها الياء إللى شبه البطة ..
أصابتنى الصاعقة .. البنت جاهلة علمياً

يعنى مبتعرفش تقرأ ولا تكتب .. بصراحة أنا مكنتش مصدقة الإعلاميين إللى بيقولوا إن تقريباً 50%
من شعب مصر جهلة وغير متعلمين .. !!!
قد إيه حزنت على البنت دى وعلى بلدها ومستقبلها دى ممكن أى حد يلبسها مصيبة لمجرد إنها 
مش بتعرف تقرأ ولا تكتب .. ،،

بصراحة البنت اتكسفت منى جداً وراحت مرجعة التليفون للسواق قريبها .. مع إنها كانت كبيرة حوالى 17 سنة مثلاً
ممكن تكون البنت دى ظروفها مساعدتهاش إنها تتعلم .. لكن
أنا مؤمنة جداً بالعزيمة والإرادة إللى خلت الثالث على الجمهورية فى نتيجة الثانوية العامة أبوه بواب فى يوم من الأيام

بجد كان نفسى مصر كلها تبقى متعلمة ونقضى على الجهل ده لأن الجهل ده أشد خطراً من الأسلحة النووية والأمراض المميتة
بجد المجتمع الجاهل ده بيموت بالبطئ .. مع إن ولاده بيحبوه لكن مش هيعرفوا يعملوله حاجة علشان هما جهلة !!
لكن أرجع وأقول لو كل واحد حكم عقله وضميره هنكون أفضل أمة عرفتها البشرية زى ما قال عننا الرسول - ص -
 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق