الاثنين، 15 يوليو 2013

11- براءة طفل




بسم الله


أكيد براءة الأطفال حاجة جميلة فى الحياة وممكن تكون هى السر فى حبهم ومن خلال السياق ده أحب أحكى القصة ..
ابن خالتى كان فى أولى إبتدائى جه بيقولى : أنتِ عارفة أنا صاحبى مريض 
قلتله : ربنا يشفيه يا عمر عنده إيه  ؟
قالى : عنده على عينة أزرق 
قلتله : يعنى مياه زرقاء دى ولا إيه ؟
قالى : لا شيفه عنينا مش فيها حتة أسود هو الحتة دى بقى عنده زى السماء و البحر ..
قلتله : يا حبيبى كده هو مش مريض كده هو عنية ملونة 
قالى : أيوه هو بقى بيشوف كل حاجة زرقاء
قلتله : لا يا عمر هو بيشوف عادى زينا ..
قالى : هو صاحبك ولا صاحبى أنا  ،،.أنا عارف أنا بقول إيه هو مريض
بقول لخالتى إيه موضوع الولد إللى بيشوف أزرق ده .
قالتىى : ده قاعد جمبه فى الفصل و عمر مقتنع إن الولد بيشوف كل حاجة زرقاء و كل شوية يفضل يقولة إنت شايفنى أزرق ؟؟ 
لحد ما مامة الولد جت نقلته من الدسك بقى عمر يروحله فى الفسحة و فى المرواح يقوله أنت شايفنى أزرق ؟
راحت مامته نقلته من الفصل
فــ جت أختى تلبس العدسات الزرقاء بتاعتها راح جاى قالى : هى منة جالها نفس المرض .. ؟
فـمنة قالتله : لا يا عمر أنا لابسة عدسات زرقاء تعالى أوريك أول ما أشيلها هترجع عينى عادى .. ؟
شافها بتشيلها و فضل يصوت و يقول بتشيل عنيها من مكنها ..!!
راح للولد تانى يوم الفصل وقاله متزعلش إنك بتشوف كل حاجة أزرق .. أنا قريبتى بتشيل عنيها من مكانها .. !!!
(إتعمله إستدعاء ولى أمر علشان بيزعج الطلبة و بيخوفهم ) :D

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق