الأحد، 14 يوليو 2013

10- رحمة فى قلب طفل شوارع





بسم الله 


ساعات بنشوف مناظر كتير مش كويسة فى الشارع منها مثلاً أطفال الشوارع ،، فى ناس تشوفهم وتقول ييع ،، 
فى ناس تشتمهم ،، فى ناس تضربهم ،، فى ناس تخبطهم بالعربية .
أحب أقول بأعلى صووت : أطفال الشوارع مسئولية مجتمع ، مجتمع غير مسئول ، مجتمع متأخر ، مجتمع مش عارف يجمعهم يحطهم فى مصحة علاج نفسى علشان يكونوا ناس صالحين يعيشوا فى مجتمع ويتعايشوا مع الناس ،،
من حقهم معاملة كويسة وإشراف طبى ، وإهتمام المسئولين ، الشرطة متعتقلهمش فى مؤسسة الأحداث لمجرد إن ملهومش
 أهل .. !! 
مؤسسة الأحداث دى مأساة ، دى مش علاج نفسى للأطفال ولا حتى مجرد حبس إحتياطى ،، دى أمراض متفشية فى قلب المجتمع العاجز عن حل مشاكله وكل إهتمامه الأوضاع السياسية وبس .. فى مواضيع كتيرة تانية مفروض مننا نلتفت ليها ومش علشان إحنا مش مسئولين يبقى معليناش أى مسئولية تجاههم بالعكس .. !

أحب أحكى قصة حصلت قبل كده .. مش مهم حصلت مع مين وفين المهم الرسالة منها !

كنت فى مرة خارجة تبع جمعية من الجمعيات الخيرية  ،  كنا بنلم تبرعات من الشوارع علشان نعالج بيها ناس فى المستشفيات مش لاقيين علاج ولا حتى لاقيين قطن وشاش علشان لما حد يتصاب يداوى إصابته ؟!
كنا بنجمع تبرعات وجمعنا كمية مش قليلة تكفى نشترى بيها شاش وقطن للمستشفيات دى 
وإحنا بنجمع التبرعات من أكتر من مكان كنت أنا بتنقل من مكان لمكان علشان أسجل جمعنا تبرعات قد إيه وخلال ما أنا ماشية من شارع لشارع تانى علشان أقلبل مجموعة تانية من زمايلى إللى بيجمعوا تبرعات 
كان فى ولد صغير شكله مبهدل أوى وعمره حوالى 9 سنين كده وبعدين لقيته ماشى ورايا !!
إستغربت أوى لأنى معرفهوش لـ درجة حتى إنى خفت منه شوية وبعدين بعد تلت ساعة من المراقبة ليا وأنا بسجل التبرعات كان الولد الصغير بيقرب منى شوية بـ شوية وبعدين قربت منه ..
قلتله مالك !؟ عايز منى إيه ؟!   ،، قال أنا عايز أقولك حاجة بس متتريقيش عليا ؟!!
قولتله قول .. ،، قالى أنتِ بتجمعى تبرعات للناس المريضة صح ،، قلتله آآه  ،، قالى طيب أنا إنهاردة مسحت علابيات فى الشارع وكسيت 6 جنيه  ،، وأنا عايز أتبرع بيهم ليكوا علشان تشتروا تعالجوا بيها الناس المريضة ،، قلتله طب والفلوس دى هتجيبها تانى إزاى ،، قالى مش مهم هشتغل تانى لحد ما أجيبهم ،، قلتله هو أنت كنت هتعمل بيهم إيه ؟!
قالى كنت هجيب ساندوتش أكله قلتله طيب أنا جيبت ليا ساندوتشات كتير وأنت طالماً سيبتها لـربنا أنا هديلك سدويتشات تكفيك تاكلهم وتشتغل تانى بكره !
قالى يا أبله هو أنت عندك أخ زى ،، قلتله لا والله أنا معنديش إخوات رجالة ,،، قالى طيب ممكن أبقى أخوكى وتسألى عليا كتيير ،، قلتله أنت بيتك فين قالى هنا ؟ قلتله هنا فيين ؟!! ،، قالى هنا تحت العربية دى وبتغطى بكرتونة !!!؟؟

كنت فى مرة فى درس اللغة العربية وبعدين الأستاذ نسى يقفل الباب ،، لقيت بنت عندها 7 سنين داخلة علينا وشكلها أكتر من مبهدل ،، شقة الدرس كلها كانت فى حالة ذعر كبير ،، وبعدين سا بتنا كلنا وراحة رايحة للأستاذ ؟!
قولتله يا أستاذ مين دى .. ؟  ،، واحدة تانية قالتله لا يا أستاذ خرجها بره ،، الأستاذ مردش علينا وراح خارج معاها وبعدين بصيت عليهم بعد ما خرجوا لقيته بيديلها فلوس و مصاصات كان محضرها فى كيس كده ؟!!
فضلت شايفة المشهد فى دماغى لغاية آخر الحصة وبعدين سألته مين دى ؟!!
قالى دى بنت كنت فى مرة ماشى  وبعين لاقيت بنت عندها يجى 22 سنة بتجرى فى الشارع والبنت دى بتجرى وراها ،، أنا رحت للبنت الصغيرة لقيتها خرصة !!  ،، وكانت عايزة تسلم على البنت الكبيرة بس هى خافت منها ومن يومها وهى بقت صاحبتى !!

قلتله : ربنا يكتر من أمثال حضرتك ويزرع الأرض بخير قلوبكم ؟!
قالى : يا هبة من لا يرحَم لا يُرحم .. !!!

هناك تعليق واحد:

  1. هبة ...... انتي خليتيني أعيط !

    ياريت كل الناس شايفة أطفال الشوارع زيك كده !

    ردحذف